Haber

Erzincan, Erzurum, Eskişehir İftar saati ne zaman? 29 Mart Çarşamba Erzincan, Erzurum, Eskişehir İftar saati kaçta?

Erzincan, Erzurum, Eskişehir İftar saati ne zaman ve 29 Mart Çarşamba günü Erzincan, Erzurum, Eskişehir’de Ramazan ayının başlamasıyla birlikte iftarın kaçta bittiği soruları sık sık sorulmaya başlandı. İftar saatini bekleyen vatandaşların merak ettiği konu için detayları masaya yatırdık. Pekala Erzincan, Erzurum, Eskişehir iftar ne zaman? 29 Mart Çarşamba Erzincan, Erzurum, Eskişehir İftar saati kaçta?

İFTAR NEDİR?

Fatr sözlüğünde “yarmak, kesmek; yaratmak, icat etmek” bu kökten türeyen iftar ve fıtır kelimeleri, “orucu bozmak, orucu bozdurmak, başlamış olan orucu bozmak veya orucu bozmak” anlamlarına gelmektedir. hiç oruç tutmamak”, diğer anlamların yanı sıra. Kur’an’da fatr kökünün çeşitli türevleri kullanılmasına ve oruç tutmayı ve oruç tutmamayı haklı kılan bazı mazeretlerden söz edilmesine (Bakara 2/184-185, 187) rağmen, iftar ve fıtır kelime olarak zikredilmemektedir. Hadis-i şeriflerde ve sahabenin sözlerinde oruçla ilgili pek çok detaylı hüküm belirtilirken, yukarıdaki anlamlarda bu iki kelimenin ortak bir kullanıma sahip olduğu görülmektedir. Bu anlamların her birinde nafile oruç tutmak kelimenin konusu olduğu için iftar, imsak ve savm kelimelerinin neredeyse zıt anlamı olarak yer almıştır. Fıkıh literatüründe iftar kelimesi, ister orucu bozmak, ister orucu bozmak veya oruç tutmamak şeklinde olsun, kelamın anlamı ile bağlantılı olarak, ancak orucun ortasında “oruca aykırı hareket etmek” anlamında kullanılmaktadır. Bunlardan “Oruçlunun orucunu vakti gelince bozar” manasının ne olduğu daha çok anlaşılmaktadır. Terim anlamını bu doğrultuda kazandığı söylenebilir. Nitekim iftar, Türkçe’de “orucu bozmak” anlamına gelir.

İslam’ın beş şartından biri olan orucun bir modülü olan iftar, İslam ortamında oruca benzer ilgi ve değere sahip olmuştur. Peygamber’in sünnetinden ve İslam toplumlarının kültürel birikim ve çeşitliliğinden kaynaklanan bir kısmı müstehab ve mendub olmak üzere çeşitli örf ve gelenekler oluşmuştur. Bu bakımdan konu, klasik hadis ve fıkıh literatürünün “oruç” (savm) bölümünde, “orucun sünnet, görgü ve müstehabları” başlığı altında, oruçla ilgili eserlerde veya Kutbüddinzâde Mehmed Muhyiddin’in Risale fî’sinde ele alınmıştır. beyâni’l-if?âr ve’s-sa? ûr (Süleymaniye Ktp., Fatih, nr. 2952) ve Yusuf b. Yakub el-Halvetî’nin Risâle fi’l-if?âr fî ramazan al-mubârek (Köprülü Ktp., Fâzıl Ahmed Paşa, nr. 1606) adlı eserlerinde olduğu gibi, bazı müstakil eserlerinde de sosyal ve kültürel yapısıyla kültür ve medeniyet tarihsel kaynaklarda ele alınan boyut.

İmsak vaktinin (sahurun) başlaması konusunda fakihler arasındaki görüş ayrılıklarına iftar vakti konusunda rastlanmaz. Kur’an-ı Kerim’de akşama kadar oruç tutulacağı (Bakara 2/187), Hz. İftar vaktinin güneşin batmasıyla başlayacağı da Hz. Bu nedenle fıkıhta, oruçlunun güneşin battığından emin olduktan sonra iftar etmesi gerektiği dikkatle vurgulanmıştır. Yani orucun başlama ve bitiş zamanlarının nasıl belirlendiği ve buna uyulmadığı takdirde orucun rüknü bozulur yani oruç tutulmaz. Dolayısıyla oruçlu, güneşin battığından emin olmadan orucunu bozarsa ve asıl durum anlaşılmazsa, bu orucunu kaza etmesi gerekir. Hatta Ramazan’da oruç tutulduktan sonra güneşin battığı zannedilerek güneşin batmadığı anlaşılırsa, sadece kaza gerekir diyen fakihler olduğu gibi, hem kaza hem de kefareti gerekli gören fakihler vardır. .

Hadislerde oruçlunun iftar vakti geldikten sonra acele etmesi (Buhârî, “?avm”, 45; Müslim, “?ıyâm”, 48; Tirmizî, “?avm”, 13; Ebu Dâvûd, “?avm”) , 20) veya tatlı veya su ile açılması tavsiye edilmiş ve Resûlullah bunu bizzat uygulamış ve akşam namazını kılmadan önce birkaç hurma ile orucunu açmıştır (Ebu Davud, “avm”, 21; Tirmizi, “?avm”, 10; İbn Mâce, “?iyâm”, 25). Hz. Ayrıca Hz. orucu bozmadan birlikte oruç tutar. (Buhârî, “?avm”, 48; Müslim, “?ıyâm”, 45-46, 56-61; Ebu Dâvûd, “?avm”, 29) şairin takva adını istemediği bir terimdir. gerçek takva, şairin belirlediği ölçütlere uymakla gerçekleşecektir. Bir yük almanın gerçek olmadığı ana fikrini doğrular. Öte yandan çok kısa olan akşam namazı iftarın ertelenmesi durumunda erteleneceği için söz konusu nasihat bu sakıncalı durumun önüne geçmeyi de amaçlamaktadır. Bu konuda Hz. Peygamber ve sahabeden (Müslim, “?ıyâm”, 49-50; Ebu Dâvûd, “?avm”, 20) nakledilen tavsiye ve uygulama örnekleri ve akşam namazını geciktirmeme konusunda gösterilen hassasiyet nedeniyle öncelikle Hz. , hafif yiyeceklerle oruç tutmak ve ramazan akşamlarında akşam namazını kılmak, sonrasında iftara devam etmek İslam toplumlarında çok yaygın bir gelenek haline gelmiştir.

Oruçlu iken namaz kılmak sünnettir. Oruçlunun iftar vaktinde yaptığı duanın geri çevrilmeyeceği mesajını Allah Resulü vermektedir (İbn Mace, “ıyâm”, 48). İftar namazı, oruçlunun ibadet şuurunu kuvvetlendiren bir manaya sahip olması ve nazar nazarında özel bir yeri olan bu ibadeti yerine getirmenin şükrünü içermesi bakımından iftar sofrasına katılanlar için de din eğitiminin bir modülünü oluşturmaktadır. Allah’ın. Tanrım! Senin rızan için oruç tuttuk, senin rızkınla iftar ettik, bizden kabul buyur; çünkü sen her şeyi işiten ve bilensin” (Dârekutnî, II, 185; ayrıca bk. Şevkani, IV, 297). Senin rızan için oruç tuttum, sana inandım, sana güvendim ve verdiğin rızıkla orucumu açtım; Günahlarımı bağışla” (el-Fetava’l-Hindiyya, I, 200).

Maddi durumu olanların özellikle fakirlere iftar yemeği yemesi güzel bir davranıştır. Hz. Bu konuda Peygamber Efendimiz, “Bir oruçluya iftar yemeği veren kimse, sevabından hiçbir şey eksilmeksizin, oruçlunun sevabı kadar sevap kazanır” (Tirmizi, “?avm”, 82; İbn Mace, “? ıyâm”, 45) Müslümanları sofralarında iftar edecek kimseler bulundurmaya teşvik etmiştir (Ebu Davud, “Eşime”, 55; Dârimi, “avm”, 51; Müsned, III, 118, 201). Resûlullah’ın bu teşviki, iftar davetlerinin zenginler arasında gösteriş yarışına dönüşmemesi için de bir uyarıdır. Öte yandan, iftar daveti, İslam dininin güçlendirmeye çalıştığı kardeşlik ve sosyal dayanışmanın gereği olduğu gibi, kalp nezaketinin ve fedakarlığın da âdet bir tezahürü olduğu için ihtiyaç sahiplerine kadar uzanır. oruçla kazanılır. Orucun ve iftarın birey ve aile hayatındaki önemine paralel olarak İslam toplumlarında uzun süredir birçok Ramazan âdeti ortaya çıkmış ve bir dizi iftar geleneği ortaya çıkmıştır.

29 MART ÇARŞAMBA Erzincan, Erzurum, Eskişehir İFTAR SAAT NE ZAMAN?.

29 Mart Çarşamba Erzincan iftar saati: 18.49

29 Mart Çarşamba Erzurum iftar saati: 18.42

29 Mart Çarşamba Eskişehir iftar saati: 19.25

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu